Назвалась «VIP Циганка», бо це хайпово: блогерка з Одеси руйнує стереотипи та будує бізнес
Зіна Прокопенко – блогерка з Одеси, яка відкрила першу в місті «точку» китайської вуличної їжі. Вона ромка, здобуває освіту журналістки, працює в благодійному фонді. А ще, як сама зазначає, «не народила у 13».
Про стереотипи ромів щодо українців, рекламну інтеграцію з пологовим будинком та «солодку шаурму» від «VIP Циганки» читайте у матеріалі Район.Одеса.
Діти часто говорили: «вона циганка, обходьте її стороною»
«Я народилась у селі на кордоні з Молдовою. Там між нами не було жодних конфліктів і суперечок. Ми завжди з бабусею і сестрою дивилися індійські фільми, в яких грав Шакрух Хан, і досі напам’ять знаємо індійські пісні. Пригадую, коли мені було десь п’ять, я розвішала на руки всі колготки, які в мене були, і продавала їх сестрі. Бабуся носила великі спідниці, які шила на замовлення, і мені одного разу теж пошила костюм з пишною спідницею. А ще ми завжди танцювали», – пригадує дитинство 23-річна Зіна.
Потім разом з родиною дівчина переїхала на Хмельниччину. З її слів, там мешкала велика ромська громада, а ще там вона вперше зіштовхнулась із булінгом.
«Діти часто говорили: «вона циганка, обходьте її стороною». Мені було 12 і я важко це сприймала», – пригадує дівчина.
Але з часом ставлення покращилось. Зіна активно проявляла себе в шкільному житті: грала в театрі, їздила на спортивні змагання. Знайомила однокласників з сім'єю. І поступово все змінилось. Люди в селі усвідомлювали, що вони працюють і забезпечують себе.
Потім у неї народилися молодша сестра, і в обов’язки Зіни входив догляд за нею, бо батьки працювали. Згодом родина переїхала до Одеси.
В Одесі Зіну не булили. У школі було багато ромів.
***
Про журналістику дівчина мріяла ще зі школи. Коли хтось її ображав, Зіна потайки записувала все в щоденник. Також їй завжди подобалась публічність, тому вона вільно почуває себе перед камерою. Проте батьки її в цьому не підтримували.
«Спочатку вони не дозволяли, ставили різні умови, але в результаті я таки вступила на журналістику. Згодом довелось перервати навчання. І от нещодавно я відновилася на факультеті журналістики та вже закінчила другий курс. Я навчаюсь у Києві на заочній формі», – пояснює Зіна.
Через пів року після початку повномасштабної війни ромський фонд із Закарпаття запропонував дівчині писати статті про ромських військових.
«Я сама знаходила ромів, які служать, дзвонила і розмовляла про те, чому вони вирішили піти до війська», – розповідає дівчина.
«Я зараз у місці, де дітей більше ніж дорослих. І ні, це не ромська родина…»
Після закінчення школи Зіна намагалась влаштуватись на роботу консультанткою з продажу товарів. Майже пройшла співбесіду, але коли роботодавець дізнався, що вона ромка – відразу відмовив.
Зі слів дівчини, на те, що вона вирішила боротись з упередженим ставленням вплинув не лише цей випадок, а й суспільство загалом.
«Я бачила дискримінацію щодо таких, як я, й це мене дуже обурювало. Найбільше мене дивує, що люди справді вірять у те, що ми крадемо дітей і що роми можуть тільки жебракувати та ні на що не здатні», – зізнається ромка.
На той момент Зіна вже мала акаунт у TikTok. Контент там переважно стосувався ромського побуту. Але після невдалого працевлаштування дівчина записала емоційне відео про несправедливе ставлення до ромів. Відео «залетіло» й одеситка вирішила, що буде вести цю тему й надалі.
На своїй сторінці в соцмережі вона говорить про культурні традиції, соціальні проблеми, міфи та стереотипи щодо ромів. Також блогерка проводить і фільмує соціальні експерименти. Наприклад, як люди ставляться до того, що роми донатять на ЗСУ чи роздають гроші перехожим.
На запитання, чи є у ромів стереотипи про українців, Зіна пояснює, що є певні уявлення про типову поведінку.
«Ром часто може сказати українцю: «На відміну від тебе я не залишаю напризволяще своїх дітей та попри все зберігаю сім'ю». Ці уявлення базуються на відмінності традицій, а не на негативних кліше», – пояснює Зіна.
До шлюбів між українцями та ромами, які не входять до нацменшини, дівчина ставиться нормально.
«Мені батько завжди казав і каже, що немає поганої нації, бувають тільки погані люди. І головне, щоб мій вибір подобався мені, і щоб чоловік, який буде поруч зі мною був людяним», – наголошує дівчина.
Дівчина наголошує, що відколи знімає відео, то усвідомила, що в суспільстві «цигани» асоціюється з неосвіченими та неблагополучними людьми, а от «роми» – навпаки.
Так Зіну помітили працівники благодійного фонду «Вітри змін» і запросили в команду. Разом вони допомагають ромським жінкам і спростовують міфи про ромів.
«Світ дуже змінюється і роми стають більш сучасними. І моє покоління змінюється, а покоління моїх дітей буде ще прогресивнішим. І я вірю, що з часом нас перестануть сприймати так стереотипно», – наголошує активістка.
Зараз на блог «VIP Циганки» підписані майже 76 тисяч користувачів. Дівчина зізнається, що ніколи не думала, що блог стане настільки впізнаваним і масштабним.
«Назвалась «VIP Циганка», бо це хайпово, легко запам’ятовується та одразу дає аудиторії розуміння, про що буде мова», – каже тіктокерка.
Перше відео, яке блогерка зняла на професійну камеру, назбирало близько чотирьох мільйонів переглядів.
@prokopenko_zi Чи згодні ви з цим ? #циганскийлук #ромка #роми #цигани #інтервью #gipsy #ромськідіти #цыганка #ромы #ромале ♬ оригинальный звук - ✨VIP Циганка✨
Мама Зіни щовечора читала коментарі, а коли натрапляла на погані, активно відповідала хейтерам. Тато ставився до цього значно спокійніше, міг хіба що тицьнути вподобайку. Але вони підтримували та підтримують дочку в її діяльності.
Зовсім недавно Зіна Прокопенко виграла проєкт і отримала кошти на створення YouTube-каналу про ромів.
«Коли я зрозуміла, що людям заходять мої короткі ролики, то дуже загорілась каналом. Я хочу створювати великі повноцінні сюжети та ще більше занурювати аудиторію в наше життя. Я довго моніторила YouTube і наразі там нічого хорошого і корисного про ромів немає. Ставлю перед собою ціль це виправити», – каже дівчина.
Зі слів Зіни, оскільки вона веде ромський блог, не всі рекламодавці можуть і хочуть з нею співпрацювати, бо не розуміють, яка її цільова аудиторія. Проте рекламу в неї все ж замовляли, майже завжди – по бартеру.
«Першу рекламу в мене замовили власники ресторану, в якому працювала моя сестра. Вони дуже хотіли, щоб про них дізнались у місті. Я тоді тільки набирала обертів, і ми домовилися за депозит на дві тисячі гривень. Ми продумали концепцію, відзняли, відео зібрало десь пів мільйона переглядів», – розповіла блогерка.
@prokopenko_zi Як вам ? 😂 @Лазер та електроепіляція Одеса Звертайтесь до дівчат , вас також кардинально змінять 🤝#ромськіжінки #роми #циганка #циганскаявечеринка #ром #цыганка #gipsy #лазернаяэпиляция ♬ оригинальный звук - ✨VIP Циганка✨
Мала «VIP Циганка» й незвичну рекламну інтеграцію з пологовим будинком.
«Там теж працює моя сестра. Керівництво закладу побачило, що я знімаю і попросили зняти щось для них. Я розумію, що чіпляю аудиторію через ромів. І довго думала, як це поєднати й щоб люди подивились відео від початку до кінця. І придумала жарт: «Я зараз знаходжусь в такому місці, де дітей більше ніж дорослих. І ні, це не ромська родина, а пологовий будинок номер сім». За це я отримала дві тисячі гривень», – каже Зіна.
Наразі дівчина свій блог не монетизує, бо каже, що робить це більше для душі.
«VIP Циганка» відкрила власну справу
Мати власний бізнес Зіна мріяла з дитинства, бо так її навчали батьки. Вона розповіла, як у шкільному віці взяла у батька гроші в борг, накупляла заколок та гумок для волосся й продавала їх на ринку. Тому, як зазначає дівчина, підприємницьку жилку має змалку.
Кенді буріто або ж «солодка шаурма» – це китайський солодкий вуличний фастфуд. Цю ідею Зіна побачила ще три роки тому й чекала, поки її хтось втілить. Оскільки цього не сталося, вона прийняла рішення діяти.
«Я потрохи шукала необхідні речі для старту й прописувала план. Але обставини складались так, що мені все дуже легко приходило в руки», – каже підприємиця.
Спочатку на OLX дівчина знайшла кіоск за сім тисяч гривень. Потім так само знайшла апарат із виготовлення цукрової вати за шість тисяч гривень, тоді як зазвичай він вартує мінімум 15 тисяч. Так поступово й зібрала все необхідне. Місце під точку їй дали в оренду в центрі міста на вулиці Дерибасівській.
Перед тим, як робити продукцію на продаж, Зіна пробувала робити «солодку шаурму» вдома й тестувала її на рідних та колегах в офісі. Зробила вату і розстелила як лаваш, купила морозиво, посипала маршмелоу та різними посипками й загорнула.
«Візуально це виглядало дуже привабливо, але коли спробувала, то це вийшло ну дуже солодко, як на мій смак. Але дітям заходить», – ділиться враженням Зіна.
Знадобилось трохи часу, щоб переобладнати будку, в якій раніше був обмін валют. Також потрібні були полички та столи. Для цього Зіна найняла працівників. А коли настав час усе фарбувати, обрала ніжно-рожевий відтінок.
Паралельно з ремонтом Зіна обдзвонювала потенційних постачальників. З пошуком їй допомогла сестра, яка раніше працювала в ресторанній сфері.
«Постійно виникали якісь нюанси. Я заспокоїлась, зібралася з силами та думками – і знову до справи», – пригадує дівчина.
Зіна каже, що не думала про війну, просто мала ціль у цей складний час якось здивувати дітей, принести їм бодай трішки радості. Точка з «солодкою шаурмою» почала роботу у травні.
Після початку роботи дівчина одразу залила відео в TikTok. Ролик зібрав понад 300 тисяч переглядів, а коментатори цікавились, коли такі «точки» з’являться у Львові та Києві.
@prokopenko_zi Чекаємо вас на Дерибасівський (ярмарок) 🫶#роми #ромськіжінки #циганка #gipsy #цыганка #шукарсан #ромале #міфипроромів #табір #бізнес #ромка #віпциганка #стереотипипроромів ♬ Epic Music(863502) - Draganov89
Потім вона купила рекламу в блогера, який зробив огляд нового смаколика. Після того пішла черга з охочих спробувати «солодку шаурму». Зі слів підприємиці, люди чекали в черзі навіть попри спеку.
«Я дійсно багатьох здивувала таким продуктом і тим, що «VIP Циганка» таки відкрила самотужки власну точку. І мені дійсно приємно, що я змогла, а головне отримала цінний досвід, хоча й набила багато шишок», – пояснює Зіна.
Про те, що можна отримати грант від держави, дівчина чула, навіть починала заповняти заявку, але через велику кількість справ так її й не відправила.
На те, щоб будка запрацювала, Зіна Прокопенко витратила близько 120 тисяч гривень. Вона каже, що якби зараз до неї звернулась людина, яка захотіла б відкрити щось схоже, то на листочку б усе їй розписала. І обов’язково підкреслила б, що варто, а чого не варто робити.
Зараз кіоск із солодкою шаурмою працює щодня. У будні там офіційно працює наймана працівниця, а щовихідних – сама Зіна. Оскільки вона активно залучена в життя фонду, постійно бути на місці не може. Бізнес через це трохи страждає.
«Хоч це ніби й центр міста, людей немає, всі на морі. І зараз складно, але я собі даю ще час, а потім буде видно. Я переконана, що там, де закриваються одні двері, відкриваються інші», – наголошує дівчина.
***
«Є жінка, яка мене мотивує і надихає. Це Анжеліка Бєлова – голова організації «Голос Ромні» на Закарпатті. Вона допомагає ромським дітям, їздить на різні міжнародні конференції, виступає за права ромських жінок. Я захоплююсь нею, але розумію, що в мене свій шлях.
За десять років я бачу себе успішною у медійній та громадській діяльності. Але найбільше мрію бути прикладом для ромських дівчат, яким не дозволяють навчатись і змушують рано виходити заміж. Спочатку мені батьки теж забороняли навчатись, але потім побачили, що я прагну цього, і вже моїх менших сестер виховували інакше. Якщо я можу стати таким прикладом, то я буду вважати це успіхом», – підсумовує Зіна.
***
Якщо вас зацікавила ця історія, подякуйте авторці Лілії Помернюк гонораром через кнопку вгорі сторінки і допоможіть їй продовжувати руйнувати стереотипи та розповідати про важливі теми
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром